fredag 3 december 2010

Sådant som är viktigt

Som jag skrivit tidigare så såg jag väldigt mycket fram emot att börja på praktiken. Och det är minst lika bra som jag förväntat mig. Saker som känns betydelsefulla:

-Att ha en daglig rutin som är viktigare än dagens avsnitt av Scrubs och How I met your mother. (Ja, även om det inte var det viktigaste i mitt liv, så var det det viktigaste som återkom varje dag.) Det är inte rutinen i sig som är det betydelsefulla, utan ha en daglig rutin som ÄR VIKTIG.

-Att ha ett sammanhang, en grupp av människor som man naturligt hör ihop med. Man jobbar tillsammans, har raster tillsammans, trivs bra ihop och utbyter tankar och tips, men man kan också släppa dem när man lämnar jobbet. Ett rätt kravlöst förhållande på något sätt, eller hur? :)

-Trevliga kollegor.

-Ikväll har jag varit på julfest med avdelningen. Sådant känns jätteviktig och roligt på ett helt annat plan när man är arbetslös.

-Att gå framåt! Jag lär mig så mycket inom mitt område, jag som nästan stått stilla i över ett år.

-Inte har jag bara lärt mig saker, utan jag har även lagt mig an med en viss pondus på området! DET är KUL! Känns jättebra. Det är en massa saker som jag haft inom mig pga mitt intresse och min utbildning, men som nu paketeras till användbara saker och då på ett väldigt märkbart sätt gör skillnad. Du som inte får motsvarande utveckling utportionerad i sådana klumpar, försök ändå att känna efter vad du har pondus i - om du har det, annars försök hitta den! - och uppskatta att du har det. Att ha pondus handlar ju om faktiskt om att ha en grundmurad trygghet i det man gör, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar