torsdag 5 augusti 2010

rasism del 1 - att döda en spindel

Jag stod i badkaret och duschade när en stor fet spindel plötsligt attackerade mig. Ni vet, den var säkert 3cm lång inkl. benen och den kom krypande på kanten. Jag är (och särskilt var på den tiden) lite smått spindelfobisk. Min spontana reaktion var rädsla, ilska och Döda! Så jag dödade.

Men direkt när det var gjort ifrågasatte jag min egen reaktion. Varför hade jag blivit rädd och arg och dödat denna egentligen helt ofarliga figur? Jag kände mig uppenbarligen hotad, men varför?

Det är en viktig sak med spindlar: man vet aldrig om man kan bli av med dem. Puttar man på dem kan de mycket väl spinna en tråd och hänga sig fast med den i en. En klaustrofobisk tanke. Och är de snabba kan de springa in i öronen på en. Otäckt! Den här spindeln inkräktade onekligen på mitt privata område, den hade inget där att göra.

Men det är inte bara det ensamt. Dessutom så förstår man dem inte. Det går inte att kommunicera med dem och man har ingen aning om hur de tänker, hur de fattar beslut.

Jag började fundera över rasister. De måste ju känna sig hotade av andra nationaliteter eller hur? Visst är man väl inte hätsk mot något man inte känner sig hotad av? Så jag tänker att det finns den här kedjan ungefär:

1. Misstänksamhet. Hm! Det där är något jag inte är van vid, vad gör "det där" här? Mitt revir! Vad är det som händer? Drag öronen åt dig.
2. Oförståelse. Personen har ett annat språk eller ser annorlunda ut och har definitivt annan bakgrund kulturellt och traditionellt. Hur ska vi då förstå hur den personen tänker? Kan jag verkligen tro att hen kommer ta de beslut jag förväntar mig?
3. Vilka avsikter har personerna? Kommer jag påverkas? Kommer de ta mitt jobb, kommer de förvränga min kultur?
4. Hotad. Någon inkräktar alltså på mitt revir och jag kan inte bedöma situationen och vilka konsekvenser som är att vänta.
5. Eliminera! Ett hot måste elimineras och när man är fången i något (t.ex. duschutrymmet eller ens hemland) kan man inte fly, utan måste fäkta.

Så vad jag försöker säga är, att jag tror att åtminstone en viss andel (ej obetydlig) av rasisterna får en liknande känsla av utländska personer som jag får av spindlar. Nästa gång du möter en spindel - om du är som jag - tänk då istället att du är en rasist och spindeln en utlänning så tror jag att du kan få en rätt bra bild av hur många rasister fungerar.

2 kommentarer:

  1. I wish I could read in Swedish!

    SvaraRadera
  2. _Asia_
    I wish too! :/
    Shortly, I conclude that probably many rasists have a similar feeling when they are encountered with foreigners, as I do when encountering spiders. They feel threatened although there is no real threat. Reasons for that are for example a feeling that your space is intruded and that you don't know how the intruder (spider/foreigner) acts and reacts, you cannot foresee the consequences and do not know how to communicate with them - not only because the lack of a common language but in the rasist case also because you think they are so different from yourself.

    SvaraRadera