lördag 21 augusti 2010

Samhällsutveckling i ordets rätta bemärkelse efterlyses!

Jag ska erkänna att jag inte är så väldigt insatt i hur politik bedrivits genom åren. Men med den insikt jag har tycker jag att politik (eller ska jag säga "samhället") bedrivs väldigt förlegat - på samma sätt idag som man gjort åtminstone i många årtionden. Det är privatisera eller inte privatisera. Höga skatter eller låga skatter. Poliser på brottslingar. Hårdare tag i skolan eller mjukare. Och så vidare.

Det finns alternativ och det finns mellanting. Men var är innovationskraften i "samhällsföring"? Det förväntas jämt att framför allt ingenjörer ska göra underverk med världen, med sina nya tekniska lösningar. Men vad gör samhällsvetarna? Kan inte ni vara lite innovativa och föreslå nya sätt att förnya och förbättra i vårt samhälle? Precis som vad gäller teknik kan vi inte förvänta oss att politkerna är de som är bra på det.

Själv får jag funderingar då och då på bättre lösningar, men behöver stöd av någon med både större kunskap, intresse och auktoritet för att få fram en hållbar lösning. (Iofs, hur hållbara är de lösningarna som finns idag....?) Särskilt vissa av tankarna vet jag att jag inte är ensam om, men andra som har dem lider av samma problem: de saknar auktoritet på området och kan inte publicera en vetenskaplig artikel med inflytande. Vetenskaplig artikel är väl tyvärr det enda som räknas. Eller att man är en kändis.

Så nu alltså: Ni som kan - Fram med lite nytänkande och utvecklade metoder i samhällsföring! För inspiration kan ni t.ex. följa den här bloggen. Exempel kommer att dyka upp här efterhand i samband med andra inlägg.

Ha det bra, alla! Glöm nu inte använda hjärnan till just det vi människor begåvats med (fysiologiskt sett!) : kritiskt, innovativt och öppet tänkande!


(PS. Och kanske ekonomer också...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar