torsdag 9 september 2010

RÄTTELSE: Valet 2010 - #2 - Blankröst vs Ingen röst

Gustav gjorde mig uppmärksam på att jag troligen hade fel i mitt inlägg om blankröster. Det hade jag. Men det är uppenbarligen inga klara regler, för ingen av de två jag pratade med på valmyndighetens kundtjänst kunde klara svaren på mina frågor på egen hand utan fick fråga sina kollegor. Men nu har jag i alla fall fått följande besked, och samma resonemang som tidigare håller, fast lite modifierat.

1. En blankröst är HELT OCH HÅLLET OGILTIG. Den räknas inte in någon annanstans än i statistiken, som ju är helt betydelselös i praktiken.
2. Du kan rösta giltigt på ett valfritt parti på en blank valsedel. Partiet behöver inte ens finnas. Du kan med andra ord ta en blank valsedel och sätta ett kryss på, för då har du röstat på partiet med partinamnet "x". Att det inte finns spelar ingen roll. (Jag brydde mig dock inte om att dra det ännu längre och fråga om var gränsen för partinamn går. Kan man använda grekiska bokstäver? Valfri symbol? Icke-symboler, t.ex en klutt? Det får du fråga själv om du är intresserad :) )

ALLTSÅ, så här ska det vara:
- Tycker du att det är en styrka med många olika partier i riksdagen, eller av annan anledning vill ge småpartier en bättre chans, skall du inte rösta alls eller rösta blankt.
- Vill du hålla ett speciellt eller flera småpartier borta så ska du rösta på ett obefintligt parti eller för all del ett befintligt som du känner dig säker på inte når spärren ändå.

PS. Klassikern Kalle Anka-partiet är ett registrerat parti som har en medlem och står för gratis alkohol åt folket och bredare trottoarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar