tisdag 7 september 2010

Valet 2010 - #2 - Blankröst vs Ingen röst

Tänkte du inte rösta på något parti alls? Fundera då över skillnaden mellan en blankröst och ingen röst alls. Den viktigaste skillnaden får man nog säga ligger i hur de påverkar möjligheten för småpartier att komma in i eller falla ur riksdagen. Varje parti måste som bekant uppnå 4% av rösterna för att komma in i riksdagen. Ju fler blanka röster, desto mindre andel röster till alla andra partier. Alltså:

- Tycker du att det är en styrka med många olika partier i riksdagen, eller av annan anledning vill ge småpartier en bättre chans, skall du inte rösta alls.
- Vill du hålla ett speciellt eller flera småpartier borta så ska du rösta blankt.

När det väl är klart vilka partier som nått 4% och regering och riksdag ska sättas samman, gör en blankröst inte längre någon skillnad. Blankröster ger t.ex. inte upphov till tomma platser även om fler än 4% av rösterna är blanka.

Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Jag tror inte att detta stämmer. Titta på valundersökningarna liksom.

    http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/rike/roster.html

    Blanka röster är en egen kategori av ogiltiga röster och har ingen inverkan på uppdelningen av procent bland de andra partierna.

    SvaraRadera
  2. Hm. Du menar för att de står upptagna som ogiltiga? Hm. Det är möjligt. Vad tråkigt i så fall.

    Men vad lätt det var att sprida falska budskap bara man trodde på det själv :) De flesta är ju inte så observanta som du.

    Men jag är inte övertygad. För samtidigt står det att "Blanka valsedlar räknas som ogiltiga eftersom de inte ska vara med i mandatfördelningen." Det här måste undersökas närmare! (vilket jag har för mig att jag gjort en gång, varför jag inte dubbelcheckade innan jag skrev inlägget)

    SvaraRadera
  3. Sådär! Nu har jag kollat upp. RÄTTELSE KOMMER INOM KORT I NYTT INLÄGG!

    SvaraRadera