fredag 17 september 2010

Valet 2010 - #8 - Därför röstar jag på Miljöpartiet

Jag har berättat att jag lidit vissa valkval. Varför blir det då till sist (mp) som får min röst? Jag ska inte förklara det på sakpolitisk nivå utan på ett generellare plan.

De flesta partier har några riktigt bra saker och några dåliga, man finner inte perfektion någonstans i politiken. Hur ska man då värdera dem? Jag tänker så här: Många röster på ett parti innebär främst att de får fler mandat. Därför är det viktigt hur det ser ut längre ner i listan. När jag träffar eller hör miljöpartister så har de en otroligt hög andel som tänker på bra sätt, som har bra värderingar, idéer och drivkraft. Därför kan jag känna mig trygg med att varje ny miljöpartist som kommer in i riksdagen/fullmäktige kommer att föra en bra och välgenomtänkt politik. Andra partier har uppskattningsvis 1/3 bra kandidater i bästa fall, därför blir de för mig så mycket mindre röstvärda även om de har utmärkta toppnamn.

En annan princip som varit viktig i mitt val är:
- Om alliansen vinner, så vill jag att (mp) åtminstone ska ha så stort inflytande som möjligt jämfört med regeringen.
- Om rödgröna vinner, så vill jag att (mp) åtminstone ska ha så stort inflytande som möjligt jämfört med sossarna.

Varför jag tycker att (mp) har den bästa politiken är som sagt en annan sak och det får ni nog fråga om för att få veta. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar